Blogs, ervaringen, projecten door, van en over Roos van Vugt

 

De coolste social media baan van Nederland!?

Door Roosvanvugt op 10-07-2011 om 07:57 | Aantal keer bekeken: 24,979

Hoe vaak ik de vraag krijg: of ik als ‘Manager Social Media ‘ de hele dag Twitter? zijn op twee handen inmiddels al niet meer te tellen. Ik lach ze weg en vertel dat ik van mijn hobby (wat eigenlijk ook waar is), mijn werk heb gemaakt.

Best practise
Zo’n drie jaar lang heb ik met mijn team gebouwd aan een zeer sucesvolle online/social recruitmentcase. Het succes om van 3000 unieke bezoekers naar 33k+ unieke bezoekers per maand te gaan en het leeuwendeel via social media, staat nog steeds als een huis. Over ROI gesproken! Maar toen ik – pak m beet – een half jaar geleden excelsheets aan het invullen was, wist ik dat ik in beheerfunctie kwam. Het ‘project’ was af, de beweging en het rendement was er en nu moesten vooral anderen gaan doorbouwen en -ontwikkelen.

De business online
Een sollicitant is een klant en ik wist met bovenstaande ervaring op zak, dat ik ook de rest vd organisatie (lees: de business) online wilde krijgen. Het proefde gewoon naar meer. Mijn ideeen uitgewerkt en met Jorrit Volkers (RvB) en manager Ewout Bolhuis besproken die gelijk belangrijke stakeholders voor me werden. Deloitte had/heeft het lef om als een vd eerste grote corporate organisaties fte (baan) en budget te investeren in social media.

Een half jaar verder merk ik dat ik me de benen letterlijk en figuurlijk uit het lijf loop. Partners en directors die beamen dat ze dino’s zijn en vragen of ik ze wil coachen, hele regio’s die getraind willen worden, Yammer samen met de afdeling communicatie een impuls gegeven en inmiddels zijn er 2500 Deloitters live.

Even meegaan
Maar waar ben ik dan wel de hele dag mee bezig? Testen en selecteren vd hopelijk beste social media monitoringstools. De business daarmee op weg helpen hoe ze daarmee kunnen luisteren naar hun klanten. Portals die live gaan die social aggregratie nodig hebben, spreken op zowel interne als externe events, PR, meedenken over de branding van Deloitte en of (en hoe) je van je 4500 medewerkers ook merkwerkers kunt maken. Een klant die met social vraagstukken stoeit, of ik niet even mee wil gaan met de pitch.
Adviseren bij campagnes welke social media we het beste kunnen inzetten. Analyses uitpluizen. Eindeloze discussies met security die nog steeds worstelt met al dan niet een social media policy en vooral veel beren op die social weg ziet.

Dat moeten jullie selluf doen
De launch van een e-book, het pitchen bij een klant, het reclamebureau briefen, meedenken over het sponsoringsbeleid en hoe we daar ruchtbaarheid aan gaan geven via socia media.
Nieuwe socialtools en -netwerken testen, content maken en of ik ze even wil doorzetten naar de verschillende doelgroepen. Nee dat wil ik niet, dat moeten jullie “selluf” doen discussies… Eindeloos, over de mythes discussies maar niet te spreken.

Overbodig
Ik schrijf deze blog terwijl ik in het vliegtuig zit (eindelijk even tijd…) en onderweg ben naar Madrid voor een global meeting met 12 andere landen cq. met mijn ‘ peers’. En realiseer me dat ik gewoon stomweg een fantastische functie heb!
Die functie is een functie die moet opgaan in de Deloitte organisatie, over twee jaar is social media gewoon een onderdeel van de (marketing) mediamiddelen mix. Dan heb ik mijzelf hopelijk overbodig gemaakt. En ja, dan zullen jullie uiteindelijk erachter komen dat ik tussendoor ook nog veel heb zitten twitteren…

 

14 reacties op De coolste social media baan van Nederland!?

  1. Erno Hannink

    Veel plezier in Spanje Roos. Tot de volgende SMC Amsterdam.
    En wow wat heb jij een gave baan. 🙂

  2. Koos

    Hi Roos, lees net wakkerwordend je blog. Wist nog niet van deze site…niet goed online gecheckt;) Wederom jouw pakkend verhaal, maakt mij prettig onrustig als marketeer. Dat effect heb jij op je omgeving. Laat Deloitte zuinig op je zijn! De kapers staan op de kust (erg toepasselijk vanuit mij vakantiehutje aan zee :)) Keep up the good work, ik blijf je volgen, heb inmiddels geen keuze meer, ha ha.Bacio Koos

  3. @Steven_de_Jong

    Topjob! En wie het laatst lacht…. 🙂

  4. ewout wolff

    Roos,
    Als het verleden een indicator is voor de toekomst, dan ben je over 10 jaar nog steeds bezig met socialmedia. Niet omdat jij slecht werk heb gedaan, maar omdat traditionele marketeers en marketing niet zo snel de socialmedia benadring overnemen, als je wel zou denken.

    Is dat erg? Niet voor jou – jij redt je wel. Maar de vraag is of Deloitte uitdagend genoeg blijft.

    Maar intussen: wat goed dat jullie zo lekker samenwerken, houden zo. Nog een prettige vlucht terug,

    Ewout.

  5. Hans Mestrum

    Leuke blog. Ik heb ook zo’n wereldbaan als “blogger” bij de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, waar ik de Verleiding van de Techniek mag laten zien bij de faculteit Techniek dmv social media. Dus bij ons is het al opgegaan in de organisatie.

  6. @danwet

    Zo leuk! Ik sta met ‘mijn 15.000’ ongeveer
    op het punt waar jij 2 jaar geleden stond; geweldig om te lezen wat je bereikt hebt!

    Voor mij een voorbeeld!

  7. Huub van Zwieten

    Ha Roos,
    Een heel mooi voorbeeld van een zelf gecreëerde droombaan, door gewoon heel dicht te blijven bij dat wat je zelf geweldig vindt. Hoe cool!
    Dat kan dus gewoon ook bij een grote corporate…

  8. @kickklein

    Knap hoor, hoe jij al die ballen in de lucht houdt. het zal wel schelen als je van je hobby je werk hebt gemaakt.
    Toch denk ik, met Ewout, dat je te groot ben voor Deloitte.
    Ik zou een RvB plaats opeisen 🙂
    Veel plezier in Madrid. Schijnt een leuke stad te zijn, maar ben benieuwd of je dat nog te zien krijgt…

  9. Natalie Vijlbrief

    Zoals je vast wel weet Roos, is wat jij doet natuurlijk iets waar alle mensen die bij bedrijven de social media ‘maar moeten regelen’ uiteindelijk graag ook naar toe willen. Je vertelt het hier heel mooi en goed hoe je dat moet bereiken en dat dat een hoop kunst- en vliegwerk (pun intended) kost om mensen in de organisatie allemaal met social media aan de gang te laten gaan.

    Ik denk dat iedereen van jouw verhaal geïnspireerd kan raken om ook de rest van de organisatie erbij te betrekken!

  10. Jordann Gross

    🙂 Daarom vind ik jou stiekem zo’n onwijs inspirerende vrouw. Dank!

  11. Danny Mekic'

    Fijne vlucht!

  12. Stephan ten Kate

    Leuk dat je een kijkje in de keuken geeft, bedankt voor het delen!

  13. Natalie Aubel

    Mag ik stiekem jaloers zijn op je? 🙂 Ik vind het fantastisch om te lezen wat je hebt bereikt en wat je nog gaat doen. De wereld zal nog veel van je horen!

  14. John Meulemans

    Hey Roos,

    Leuke baan inderdaad en leuk ook binnenkort eens echt kennis te maken!

    Ben ook wel benieuwd hoe jij je aan het overbodig maken ben.. tough cookie, maar wel voorwaarde voor een succesvolle implementatie van een social programma. Het moet in het DNA komen van de organisatie, anders blijft het een gimmick …

    Succes op het event en tot snel!

 

Laat een reactie achter