Blogs, ervaringen, projecten door, van en over Roos van Vugt

 

wanneer zakt de moed wel eens in je schoenen?

Door Roosvanvugt op 22-10-2012 om 09:10 | Aantal keer bekeken: 10,235

 

Voorbij de barrière

Vandaag heb ik de eer en het genoegen om te bloggen vanop Roos haar blog. Best spannend, vind ik dat. Alles kadert in de ‘deel je blog’ dag van Marketingfacts. Vandaag schrijf ik op de blog van Roos, en Roos blogt bij mij.
Toen we aan het brainstormen waren over de topics, vroeg Roos me iets te schrijven waarvan de moed me in de schoenen zakt. In alle eerlijkheid, het gebeurt me niet zo snel dat de moed me in de schoenen zakt, maar waar ik van huiver is negativiteit. Ik kan niet zo goed om met negatieve mensen, echt niet. Sterker nog, ik probeer ze te mijden.
Toen besloten we een verhaal te maken over hoe ik omga met negativiteit binnen mijn job als conversatie inspirator en adviseur.

Bottleneck vaak bij middle management
Tijdens mijn lezingen en adviestrajecten kom ik weinig tot geen weestand tegen bij het top management. De grootste barrières krijg ik vanuit het middle management te verwerken. Deze mensen hebben het ook zwaar te verduren in een bedrijf. Middle managers krijgen druk van onder en van bovenuit. Als er dan een externe adviseur een plan voorstelt waaruit het lijkt dat er extra werk op hun schouders zal komen, gaan de stekels wel eens rechtstaan.
Meer en meer ben ik ervan overtuigd dat diep van binnen de meeste mensen echt wel graag met sociale media zouden omgaan in hun bedrijf. Het gebrek aan kennis en het gebrek aan tijd zijn echter persoonlijke barrières. Gebrekkige kennis kan leiden tot een schrik om de job niet goed uit te voeren. Gebrek aan tijd zorgt voor een stress toename waar niemand van houdt.

De vraag is: hoe los je het op?
Top management: neem je verantwoordelijkheid
Opnieuw is het antwoord vrij eenvoudig (in theorie). Top management kan zorgen voor mentale rust bij het middle management door resources vrij te maken of realistisch te zijn in het bepalen van objectieven. Om top management zover te krijgen, is er echter een scherpe visie en strategie nodig. Eens die er ligt, kunnen er stappen gezet worden.
Strategie, geen campagne idee
Een strategie gaat verder dan een campagne. Top management overtuig je met een lange termijn visie. Je overtuigt hen met objectieven op korte en op lange termijn. Je overtuigt met objectieven die in lijn zijn met de objectieven van het bedrijf. Het gaat niet zozeer over de ROI van een sociale media campagne, maar het gaat over de bijdrage tot de totale bedrijfsstrategie.
Weerstand zal er altijd zijn. En we moeten realistisch zijn: sommige bedrijven zullen nooit slagen in een veranderingsslag. En zo kom ik uit bij mijn introductie. Focus je energie niet op de negatieven, dat kost je gewoon veel te veel energie. Investeer je energie in het positieve, dat geeft je energie.

Steven Van Belleghem.

 

3 reacties op wanneer zakt de moed wel eens in je schoenen?

  1. Ad Gerrits

    (h)ee(r)l(ijk) kort door de bocht advies

  2. Pingback: Deeljeblogdag: Community blog: kies voor de weg van de meeste weerstand

  3. Mark de Wit

    Beste Steven,

    Ik heb je een keer mogen ervaren bij B2B goes social Nyenrode. je bent een geanimeerd spreker. wil jij met je post eigenlijk zeggen of omarmen het gedachtegoed van de Superpromoter van Rijn Vogelaar?

 

Laat een reactie achter